Podział ze względu na budowę ładowarki łyżkowe gąsienicowe - na ciągniku gąsienicowym, stosowane najczęściej w kamieniołomach ładowarki łyżkowe kołowe (najczęściej stosowane) - na ciągniku kołowym nieprzegubowe - jednoczęściowe podwozie i dwa skrętne koła przegubowe - dwuczęściowe podwozie (część przednia i tylna) połączone przegubem, to rozwiązanie jest współcześnie najczęściej stosowane ze względu na przeznaczenie naziemne kopalniane ze względu na sposób pracy czołowe - łyżka umieszczona z przodu maszyny, możliwości ruchu łyżką tylko w jednej płaszczyźnie obrotowe - łyżka wraz z wysięgnikiem umieszczona na obrotowej platformie, umożliwia to wysypywanie ładunku na bok bez potrzeby obracania i przejazdu całej maszyny z łyżką wychylną na bok z wyładunkiem zasięrzutnym - możliwości ruchu łyżki tylko w jednej płaszczyźnie od czoła pojazdu, aż do tyłu, stosowane kiedyś w kopalniach i budownictwie Budowa narzędzie robocze łyżka (różne typy łyżek, łyżka klapowa) uchwyt do dłużnic hak chwytak zbiornik do betonu wysięgnik z układem podnoszenia układ podnoszenia trójczłonowy i łyżki trójczłonowy układ podnoszenia trójczłonowy i łyżki czteroczłonowy układ podnoszenia czteroczłonowy z równoległobokiem (prostowodny) - umożliwia utrzymanie łyżki przy stałym kącie względem poziomu przy różnym położeniu wysięgnika Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%81adowarka_%C5%82y%C5%BCkowa
Na szczęście obecnie możemy skorzystać z tego typu maszyn również w ramach wynajmu.
Dopiero naciśnięcie hamulca powoduje dociśnięcie szczęk hamulcowych do bębna lub klocków hamulcowych do tarcz.
Dopiero jeśli sprężarka powietrza zbuduje odpowiednio duże ciśnienie to równoważy ono docisk i szczęki hamulcowe się podnoszą umożliwiając jazdę.
W momencie kiedy kierowca wciśnie pedał hamulca to otwierany jest zawór przez który jest upuszczane ciśnienie i szczęki hamulcowe ponownie są dociskane do powierzchni hamowania.