Przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy zawierają spis obowiązków pracodawcy wobec pracowników.

Jest wiele świadczeń związanych z przepisami BHP, a jednym z nich jest zapewnienie odpowiednich środków ochronnych w miejscu pracy.

Środki ochrony indywidualnej lub zbiorowej, które są rozumiane jako odzież ochronna lub środki ochrony wszystkich części ciała, są jednymi z ważniejszych świadczeń związanymi z bezpieczeństwem i higieną pracy.

Odzież ochronna w miejscu pracy jest konieczna, kiedy w środowisku pracy występują szkodliwe substancje i nie ma możliwości neutralizacji szkodliwych czynników za pomocą ogólniejszych metod. Obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie pracownikom odpowiedniej odzieży ochronnej. Odzież ochronna jest własnością pracodawcy, więc też w jego kwestii należy dbanie o jej czystość i higienę.

W momencie kiedy pracodawca nie jest pewien swoich obowiązków, wynikających ze świadczeń BHP, może skontaktować się z odpowiednią firmą z branży BHP i zlecić wykonanie niezbędnego outsourcingu.

W prawie mianem kodeksu określa się akt normatywny zawierający zbiór przepisów regulujący określoną dziedzinę.

W Polskim prawie można wyróżnić wiele kodeksów dotyczących określonej dziedziny, w tym Kodeks pracy.

To właśnie w Kodeksie pracy zawarte są przepisy regulujące sprawy związane z bezpieczeństwem i higieną pracy.

Co więcej, cały jeden dział Kodeksu pracy jest poświęcony BHP, a konkretniej jest to dział dziesiąty noszący nazwę bezpieczeństwo i higiena pracy.
Zawiera on zbiór przepisów dotyczących zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, a na straży przestrzegania tych przepisów stoi Państwowa Inspekcja Pracy.

Pracodawca jest zobowiązany do przestrzegania przepisów BHP i wywiązywania się z nich.

Firmy działające w branży BHP w swojej ofercie posiadają usługę audytu BHP, który ma na celu sprawdzenie, czy w danym przedsiębiorstwie czy zakładzie pracy są spełnione przepisy określone w Kodeksie pracy.
Ponadto takie firmy prowadzą także obowiązkowe szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.
Przy podjęciu nowej pracy jednym z ważnych obowiązków naszego pracodawcy jest dokonanie oceny ryzyka zawodowego, dotyczącego stanowiska, na którym mamy być zatrudnieni.
Jest to podstawowy obowiązek pracodawcy, który bezpośrednio wynika z przepisów znajdujących się w Kodeksie Pracy.
Dokonanie takiej oceny ryzyka zawodowego można zlecić firmie, która zajmuje się sprawami związanymi z bezpieczeństwem i higieną pracy.
Powierzenie tego zadania firmie BHP jest dobrym rozwiązaniem dla pracodawcy, ponieważ za ocenę ryzyka zawodowego wezmą się profesjonaliści.
Pracodawca może więc liczyć na rzetelność oraz skrupulatność przy wyznaczaniu takiej oceny na danym stanowisku pracy, dzięki określaniu ryzyka zawodowego na podstawie wnikliwej analizy.

Opracowanie ryzyka zawodowego powinno być przeprowadzone jak najdokładniej, żeby prawidłowo określić rodzaj zagrożeń wynikających z wykonywania danej pracy.

Prawidłowe dokonanie takiej oceny wymaga wzięcia pod uwagę wielu czynników, dlatego warto powierzyć to zadanie odpowiedniej firmie.Jednym z zagadnień, które wchodzą w skład bezpieczeństwa i higieny pracy, jest ergonomia.

Czym jednak jest ergonomia i czym się zajmuje? Według definicji ergonomia to po prostu nauka o pracy, a sama nazwa tej dziedziny pochodzi z greki.

Ergonomia jest dyscypliną naukową, która zajmuje się przystosowaniem narzędzi, maszyn, środowiska oraz warunków pracy do anatomicznych oraz psychofizycznych możliwości człowieka.
Mówiąc prościej, głównym zadaniem ergonomii jest dostosowanie wykorzystywanych narzędzi w pracy do potrzeb człowieka.

Sama ergonomia jest nauką interdyscyplinarną, czyli korzysta z dorobku innych dziedzin naukowych.

Głównym celem przyświecającym ergonomii jest polepszenie warunków pracy człowieka, między innymi poprzez dostosowanie tych warunków do możliwości pracownika oraz właściwy wybór osoby do wykonywania danego zawodu.

Ergonomia ma także na celu jak najefektywniejsze wykonywanie pracy przy najmniejszym koszcie biologicznym.

Tym, co łączy ergonomię i BHP jest odpowiednie dostosowanie warunków pracy.Mimo zachowania wszystkich niezbędnych zasad dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, może się zdarzyć, że jednak dojdzie do nieszczęśliwego wypadku.

Warto więc wiedzieć, co należy zrobić w takiej sytuacji i co należy do obowiązków pracodawcy.

Przede wszystkim, pracodawca musi przygotować pełną dokumentację powypadkową w przeciągu 14 dni od zgłoszenia wypadku w pracy.

Wszelkie sprawy związane z postępowaniem powypadkowym oraz sporządzeniem odpowiedniej dokumentacji można powierzyć firmie BHP.

Pracodawca ma wtedy pewność, że wszystko zostanie właściwie opracowane i przygotowane do następnych kroków związanych z postępowaniem powypadkowym.

Powierzenie spraw z postępowaniem powypadkowym w ręce profesjonalistów jest najlepszym rozwiązaniem dla pracodawcy, ponieważ daje gwarancję sporządzenia pełnej i rzetelnej dokumentacji. Po złożeniu odpowiedniej dokumentacji powypadkowej firma, która zajmuję się postępowaniem powypadkowym, poinstruuje pracodawcę o kolejnych krokach w postępowaniu oraz jego obowiązkach w tym zakresie.szkolenia bhp onlineszkolenia bhp online .
Dodane: 05-03-2020 11:34

Widok do druku:

szkolenia bhp online