olej nap─Ödowy

Wahacz
Paliwem spalanym w silniku wysokopr─Ö┼╝nym jest zwykle olej nap─Ödowy lub (w przypadku wolnobie┼╝nych silnik├│w wielkogabarytowych) mazut.

Istotn─ů cech─ů paliw dla silnik├│w wysokopr─Ö┼╝nych jest liczba cetanowa, kt├│ra ┼Ťwiadczy o zdolno┼Ťci do samozap┼éonu.

Ponadto paliwo musi spełniać funkcje smarne w układzie wtrysku paliwa, przez co paliwa alternatywne do silników wysokoprężnych (np.

zu┼╝yty lub ┼Ťwie┼╝y olej ro┼Ťlinny ? zob.

olej rzepakowy) do nowoczesnych system├│w wtrysku nie nadaj─ů si─Ö, poniewa┼╝ istnieje mo┼╝liwo┼Ť─ç zatarcia i zablokowania sadzami precyzyjnych otwork├│w wtryskiwaczy.
Ponadto jego liczba cetanowa jest niska co jest istotn─ů wad─ů (zwi─Öksza si─Ö znacznie zw┼éoka zap┼éonu i silnik wchodzi w obszar dymienia).
Znacznie lepsze s─ů estry olej├│w ro┼Ťlinnych (tzw.

biodiesel).

Zu┼╝ycie tego paliwa jest wy┼╝sze o kilka procent, co wynika z mniejszej warto┼Ťci opa┼éowej ni┼╝ oleju nap─Ödowego.

Warto wspomnieć, że pierwszy silnik wysokoprężny, zbudowany przez Rudolfa Diesla zasilany był olejem arachidowym.Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_o_zap%C5%82onie_samoczynnym

Do wa┼╝nych parametr├│w konstrukcyjnych

Wahacz
Charakterystyki silnika spalinowego s─ů graficznym przedstawieniem zale┼╝no┼Ťci niekt├│rych parametr├│w pracy silnika w zale┼╝no┼Ťci od pr─Ödko┼Ťci obrotowej wa┼éu w ca┼éym zakresie pracy silnika. Parametry konstrukcyjne Do wa┼╝nych parametr├│w konstrukcyjnych silnika spalinowego wp┼éywaj─ůcych zasadniczo na charakterystyki silnika s─ů: ┼Ürednia pr─Ödko┼Ť─ç t┼éoka ? decyduje o szybkobie┼╝no┼Ťci silnika. Rodzaj silnika ┼Ürednia pr─Ödko┼Ť─ç t┼éoka m/s silnik o zap┼éonie iskrowym 14 - 18 silnik o zap┼éonie samoczynnym 9 - 14 silnik ci─ůgnik├│w i maszyn roboczych 8 - 10 Wsp├│┼éczynnik kszta┼étu cylindra.
Wyra┼╝a si─Ö jako stosunek skoku t┼éoka do ┼Ťrednicy cylindra.
Silnik może być krótkoskokowy, jak i długoskokowy.

Decyduje o ┼Ťredniej pr─Ödko┼Ťci t┼éoka i (po┼Ťrednio) o liczbie zawor├│w, jakie mo┼╝na umie┼Ťci─ç w jednym cylindrze. Rodzaj silnika Wska┼║nik kszta┼étu cylindra (s/d) silnik o zap┼éonie iskrowym 0,6 - 1,1 silnik o zap┼éonie samoczynnym 0,9 - 1,4 Stopie┼ä spr─Ö┼╝ania.

Jest to najistotniejszy parametr konstrukcyjny silnika.

Wyra┼╝a si─Ö jako stosunek obj─Öto┼Ťci komory roboczej w najwy┼╝szym i najni┼╝szym skrajnym po┼éo┼╝eniu t┼éoka.

Im wi─Ökszy stopie┼ä spr─Ö┼╝ania, tym wy┼╝sza wydajno┼Ť─ç energetyczna silnika. Rodzaj silnika Stopie┼ä spr─Ö┼╝ania silnik o zap┼éonie iskrowym 7,5 - 13 silnik o zap┼éonie samoczynnym z do┼éadowaniem 14 - 18 silnik o zap┼éonie samoczynnym 18 - 24┼╣r├│d┼éo: https://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_spalinowy_t%C5%82okowy

Zawieszenie

Jednymi z najwa┼╝niejszych cz─Ö┼Ťci samochodowych s─ů elementy zawieszenia. To one podtrzymuj─ů ca┼é─ů konstrukcj─Ö auta i stabilizuj─ů ca┼éy uk┼éad. Zawieszenie jest tak bardzo istotne w aucie, gdy┼╝ przyleg┼ée do niego ko┼éa pozwalaj─ů kieruj─ůcemu sterowa─ç autem w po┼╝─ůdany spos├│b. Niezb─Ödne jest odpowiednie zadbanie o cz─Ö┼Ťci naszego zawieszenia szczeg├│lnie, gdy jeste┼Ťmy posiadaczami wiekowego auta. Bardzo powszechnie spotykan─ů sytuacj─ů jest korozja w┼éa┼Ťnie od spodu samochodu, kt├│ra znacznie mo┼╝e obni┼╝y─ç wytrzyma┼éo┼Ť─ç auta.
W starych samochodach problem ten bardzo cz─Östo wyst─Öpuje, a wiele os├│b zupe┼énie nie przywi─ůzuje do niego wagi, gdy┼╝ nie s─ů to widoczne elementy auta na pierwszy rzut oka.
.

Widok do druku:

Wahacz