Budowa koparkoładowarki Podstawowe zespoły koparkoładowarki to: podwozie, nadwozie, układy robocze. Podwozie Podwozie stanowi rama spoczywająca na dwóch mostach napędowych.Most przedni skrętny zamocowany jest wahliwie do ramy, tylny zaś sztywnie. Zapewnia to uzyskanie poprzecznego przechyłu mostu przedniego i utrzymanie stałego kontaktu kół z podłożem. Nadwozie Nadwozie składa się z kabiny operatora zamontowanej do ramy, maski silnika, błotników i podestów roboczych, zbiorników oleju i paliwa.
W kabinie znajdują się dźwignie sterujące osprzętem roboczym, kierownica do sterowania maszyną, pulpity ze wskaźnikami do kontroli prawidłowej pracy i przyciski.
Konstrukcja ROPS/FOPS zapewnia operatorowi bezpieczeństwo przed zgnieceniem pod ciężarem maszyny w przypadku jej przewrócenia się.
Zabezpiecza go także przed spadającymi przedmiotami. Układy robocze Układy robocze, ładowarkowy i koparkowy, zapewniają wysoką trwałość i niezawodność działania. Ładowarkowy układ roboczy umożliwia osiąganie optymalnych kątów wysypu w całym zakresie pracy układu. Charakteryzuje się dużym udźwigiem, dużą siłą wyrywającą oraz dużą odpornością na obciążenia dynamiczne.Podział spycharek Podział spycharek ze względu na zastosowany ciągnik gąsienicowe kołowe z ramą sztywną przegubową Rodzaje spycharek ze względu na lemiesz czołowe (lemiesz ustawiony prostopadle do kierunku ruchu) bocznie przechylne (lemiesz nastawialny w płaszczyźnie prostopadłej do kierunku jazdy) segmentowe (na końcach lemiesza montowane dodatkowe ściany boczne) czołowe skośne (lemiesz nastawialny w płaszczyźnie poziomej) specjalne (z koszem zasypowym, karczowniki, z dodatkowymi układami regulacji, ze ślimakiem wzdłużnym, układem wibracyjnym lub impulsowym) skośne (lemiesz ustawiony bokiem do kierunku jazdy, umożliwia boczne przemieszczanie urobku) uniwersalne (możliwość ustawienie lemiesza w pozycjach skośnej, czołowej i przechylonej) Podział spycharek ze względu na sposób sterowania lemieszem hydrauliczne mechaniczne Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Spycharka
W momencie kiedy kierowca wciśnie pedał hamulca to otwierany jest zawór przez który jest upuszczane ciśnienie i szczęki hamulcowe ponownie są dociskane do powierzchni hamowania.
Taki system ma dużą zaletę - w przeciwieństwie do hydraulicznego w momencie uszkodzenia przewodów czy rozszczelnienia układu pojazd jest zatrzymywany..