myjnia bezdotykowa

Bieżnik - definicja

Bieżnik - zewnętrzna część opony bezpośrednio stykająca się z drogą.
Jest wykonana jako gruba warstwa przywulkanizowana do osnowy, stanowi ochronę czoła opony przed uszkodzeniem oraz dzięki odpowiedniej rzeźbie zwiększa przyczepność opony do nawierzchni drogi.

Rowki w bieżniku mają na celu odprowadzanie wody i przeciwdziałanie poślizgom.

Rzeźba bieżnika jest wykonana odpowiednio do warunków, w których opona będzie pracować. Opony do jazd terenowych i po drogach gruntowych mają bieżniki o rzeźbie grubej i wypukłej, do jazdy po drogach o ulepszonych nawierzchniach - o rzeźbie drobnej i płaskiej, a do jazdy w różnych warunkach stosuje się bieżniki o rzeźbie pośredniej. Źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Bie%C5%BCnik_(motoryzacja)

Rozwiązania konstrukcyjne

myjnia bezdotykowa
W powszechnie stosowanych silnikach paliwo wtryskiwane jest do komory wstępnej, komory wirowej lub bezpośrednio do cylindra.
W silnikach z komorą wstępną i wirową stosuje się zwykle świece żarowe, których żarzenie (rozgrzanie do czerwoności) wspomaga wystąpienie samozapłonu w zimnym silniku.

Występuje tu bowiem silniejsze chłodzenie sprężanego powietrza od chłodnych ścianek cylindra i głowicy, niż w przypadku silnika z wtryskiem bezpośrednim.

Zasilanie paliwem odbywa się poprzez układ hydraulicznego systemu wtrysku paliwa. Są to pompy sekcyjne, pompy rozdzielaczowe i nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne (pompowtryskiwacze, system common rail) ? te ostatnie konstrukcje świec żarowych zasadniczo nie wymagają.Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_o_zap%C5%82onie_samoczynnym

Wszystkie osiem tłoków

V8 ? silnik widlasty o ośmiu cylindrach umieszczonych w dwóch rzędach w skrzyni korbowej, kąt rozwarcia między nimi wynosi najczęściej 90°, istnieją także konstrukcje o mniejszym rozwarciu.

Wszystkie osiem tłoków przekazuje siłę nacisku na wspólny wał korbowy1.

Niektóre z możliwych kolejności zapłonu dla czterosuwowego silnika V8 to 1-5-4-8-6-3-7-22, 1-5-4-2-6-3-7-8 (Ford), 1-3-7-2-6-5-4-8 (Ford), 1-8-4-3-6-5-7-2 (Chevrolet Small Block i Big Block), 1-8-7-2-6-5-4-3 (Chevrolet LS Engine). W najprostszej postaci są to dwie jednostki R4 dzielące wspólny wał korbowy.

Rozwiązanie to dzieli jednak wady mniejszych silników R4 związane z wyważeniem jednostki - wraz ze wzrostem pojemności skokowej wzrastają drgania generowane w związku z siłami drugiego rzędu.

Z tego powodu od lat 20.
XX wieku stosuje się bardziej skomplikowane wały korbowe z wykorbieniami o dwóch płaszczyznach (z ang.
crossplane) wyposażone w przeciwciężary.

Dzięki temu motor V8 pracuje płynniej niż V6 będąc tańszym niż V12.

Większość silników V8 stosowanych w sporcie samochodowym wykorzystuje jednak płaski wał korbowy (z ang.

flat-plane) co pozwala na szybsze przyspieszanie i efektywniejszą pracę układu wydechowego3. Amerykańskie silniki V8 były używane jako podstawowe jednostki napędowe tzw.

"muscle cars" (Chevrolet Chevelle, Dodge Charger), jednak z powodzeniem są wykorzystywane również w pojazdach użytkowych, np.
typu pick-up.
W Europie silniki V8 są stosowane przez producentów samochodów luksusowych i sportowych: m.in.
Aston Martin, Audi, BMW, Ferrari, Jaguar, Mercedes-Benz, Porsche. Produkcja seryjna silników V8 w USA odbywa się od lat 40.
XX wieku do dzisiaj. Większość zbudowana jest pod kątem 90°. Spotykane kąty rozwarcia Najczęściej spotykanym kątem pomiędzy rzędami cylindrów jest 90°.

Układ taki sprawia, że silnik cechuje się szeroką i niską budową oraz optymalną charakterystyką zapłonu i generowanych drgań.

Występują jednak także inne kąty rozwarcia.
W silniku Ford/Yamaha V8 zastosowanym w modelu Taurus SHO występuje kąt 60°. Konstrukcja bazuje na jednostce Duratec V6. Podobnie zbudowane silniki konstrukcji Yamahy stosowane są w samochodach Volvo od 2005 roku. Dzięki węższej budowie mogą one zostać zamontowane poprzecznie do osi nadwozia. Do płynnej i równej pracy wymagane było jednak zastosowanie m.in.

wałka wyrównoważającego4.

W 2010 roku General Motors zaprezentowało jednostkę Duramax o pojemności 4,5 l i kącie rozwarcia 72°. Silnik Rover Meteorite powstał na bazie jednostki stosowanej w czołgu Rover Meteor (ta z kolei bazowała na silniku lotniczym Merlin), odziedziczył po niej kąt 60°5.

Spotykano także kąt 45° ? wysokoprężna jednostka 567 stosowana do napędu lokomotyw, czy też w wyścigowym pojeździe Miller z napędem na cztery koła (1932)6. W 1922 roku Lancia wprowadziła silnik V8, w którym kąt rozwarcia cylindrów wynosił zaledwie 14°.

Był on krótszy od odpowiadającego mu pojemnością motoru R6, przy czym węższy od typowej jednostki V8.
Dzięki zwartej budowie i rozrządzie typu OHC silniki te były lżejsze i mocniejsze od współczesnych im jednostek o podobnej pojemności7.Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/V8_(silnik).

Widok do druku:

myjnia bezdotykowa